Minden, amit a modell típusokról tudni kell

   Legtöbbször “high fashion” divatmodellekről és “commercial” reklám modellekről beszélünk, ezek a kategóriák mellett természetesen számos más területen van lehetőséged kipróbálni magad modellként. A modell típusok közti döntésben ez a bejegyzés is segítségedre lehet, a legjobb persze ha egy profi fotózáson próbálod ki magad és szakembertől kérsz tanácsot.
 Ha szeretsz szerepelni és ügyesen építesz kapcsolatrendszert, bármilyen karakterrel, akárhány évesen és méretektől függetlenül is érdemes kipróbálnod magad, hiszen sosem késő megtenni az első lépést a sikerhez vezető úton.

 

A divatmodellek

   Nem feltétlenül a klasszikus szépségideált képviselik, inkább különleges megjelenésükkel veszik le lábukról a luxus márkákat. Ideális magasságuk nők esetében 176-180 cm közt mozog, férfiaknál pedig 188 és 192 cm közt, általában 13-20 évesek és a női modelleknek nagyon oda kell figyelniük a maximum 90 cm-es csípőméret tartására. A divatmodellek vesznek részt a NewYork-i, milánói, londoni és párizsi divatheteken, szerepelnek címlapokon és a luxus márkák kampányában. Belőlük lesznek a női és férfi topmodellek, szupermodellek és modell ikonok is.     

    Sokan úgy gondolják, hogy a divatmodellkedés kettéosztható kifutós és „editorial” vagyis divatanyag modellkedésre, ám az ügynökségek valójában olyan modelleket keresnek, akik mindkét területen megállják a helyüket.

   
   Általában a divatmodellek közül kerülnek ki a fitting modellek is, akik a színfalak mögött dolgoznak azon, hogy a divattervezők kollekciói időben elkészüljenek, mivel gyakorlatilag rajtuk méretezik és szabják a legújabb darabokat. Fitting modellek esetében csak a méretek és a testalkat számít, de a kedvencek gyakran kapnak kifutós munkát is.

 

A reklám modellek

   A divatmodellekhez képest jobban megfelelnek az általános szépségideálnak. Mivel kicsit hétköznapibb szépségű karakterekről van szó, akikkel könnyebben azonosulnak a vásárlók, a méretek és a magasság sem annyira elvárás az esetükben. Ráadásul nincs megszabva korhatáruk sem, akár 65 évesen is regisztrálhatsz több casting ügynökséghez, ugyanis létezik a “mature model” típus is, ami 30 felett akár 90 éves korig is működhet. Szép bőrre és hajra, gyönyörű mosolyra, jó kommunikációs készségre és színészi vénára biztosan szükséged lesz, ha a reklám modellkedés érdekel. Munkákat tekintve főleg reklámokban, kampányokban, katalógusokban és plakátokon szerepelnek a ruhán és kiegészítőn kívül a kozmetikai termékektől kezdve a lakásberendezésen át egészen a gyógyszerekig különböző árucikkeket, helyszíneket reklámozva.

 

A curve és plus size modellek

   Lehetnek igazából divat- és reklám modellek is, ebben a kategóriában inkább a testalkat és a ruhák mérete a lényeg. Curve kategóriába esnek azok a modellek, akik a szabványméretnél nagyobb ruhákat hordanak, de még nem tekinthetők plus size modellnek. Míg a curve kategóriába belefér a nagyobb mell, fenék és az átlagoshoz közelítő testalkat M-L-es ruhaméretben, addig a plus size már az XL-XXL és efeletti méretek kategóriáját jelenti. Régebben a 12-es (M-es) méret is plus size-nak minősült a divatiparban, mára már a legnagyobb ügynökségeknek és márkáknak is van curve vagy plus size diviziója. Mindkét kategória fontos része lett a divat- és reklámiparnak is, soha ennyi plus size modell nem szerepelt még a kifutókon és neves kampányokban.

 

A fitness modellek

   Sportos testfelépítésű, tónusos idomokkal rendelkező modellekről van szó, akik közül sokan versenyszerűen sportolnak. Kifejezett kor és méret határ nincs a kategóriájukban, inkább az arányos testfelépítés a fontos, az izomzatuknak pedig jól látszania kell minden testrészen. A fitneszmodellek értelemszerűen főleg sportruházati termékeket és étrend kiegészítőket reklámoznak, sok esetben bizonyos márkák nagykövetei, emellett egyre nagyobb szerepet kapnak reklám modellként is, hiszen ma már divatosnak számít edzőterembe járni

 

A fürdőruhamodellek

   A divatmodelleknél általában sokkal nőiesebb alkatúak és érzékibb, az átlag szépségideál tökéletességéhez közelítő karakterek, a reklámmodelleknél viszont picit magasabbak, hosszabb lábakkal. Mivel a nagyobb mellméret és a kerek fenék sem számít hátránynak fürdőruhamodellként, nincsenek kifejezett mérethatáraik. A fürdőruhamodellek leginkább fürdőruha, nyári és hálóruházathoz kapcsolódó, valamint fehérnemű katalógusokban, kampányokban és reklámokban szerepelnek, így nem feltétlenül igaz, hogy csak a nyári szezon fotózásakor van munkájuk.

 

A glamour modellek

   Ennél a modell típusnál a legfontosabb a klasszikusan csábító arc szépsége, a test formás alakja és magának a modellnek a szexuális vonzereje. A divatmodelleknél szintén nőiesebb testalkatról van szó, gyakran kapják meg a fürdőruhamodellek és reklám modellek munkáit is. A glamour modellek viszont sokkal szuggesztívebben pózolnak, mint a divat- vagy reklám modellek. Bár nincsenek magassági és méretbeli követelményeik, a glamour modelleknek 18 év felettiek kell, hogy legyenek, főleg a művészi akt képek esetében. A pinup modelleket és például a Playboy magazinban szereplő modelleket is glamour modelleknek tekintik.

 

A freelance modellek

   Olyan modellek, akik saját magukat képviselik, tehát nincs exkluzív szerződésük egy modell- vagy casting ügynökséggel sem, nincsenek menedzsereik, így saját maguk találják és vállalják el azokat a típusú munkákat, amelyeket csak szeretnének. A freelance modellek bármelyik típusba tartozhatnak azzal a különbséggel, hogy saját maguk építik fel a saját brandjüket, amire jó kapcsolatteremtő készséggel az internet remek lehetőséget ad.