A modell szakma szakszavai

Kedves Olvasók! Most egy nagyon érdekes témába szeretnélek bevezetni Benneteket, ami nem más, mint a modellvilág szakszavainak jelentése. Aki ezen a pályán képzeli el a jövőjét (pláne, ha modellként), annak fontos tisztában lennie az alap fogalmakkal. Ebben segítek most Nektek:

 

Anyaügynökség (Motheragency): Ők azok, akik felfedeznek és kizárólagosan leszerződtetnek. Az ő segítségükkel építed magad, a karriered és minden problémát ők simitanak el. A legfontosabb döntéseket mindig ők hozzák, így nem mindegy milyen csapatot választasz magadnak.

Book: Ez nagyjából egy önéletrajznak felel meg. Ebben a modell ‘könyvben’, ami manapság gyakran már Ipaden vagy egyéb elektronikus eszközön található, van az adott modell összes olyan korábbi munkája, ami alapján a kliensek le tudják szűrni, mi hozható ki egy lányból, mennyi tapasztalattal rendelkezik, hogyan mutat képen stb. stb…

Booker: Az anyaügynökség munkatársai közt szerepelnek a directorok alá tartozó bookerek, akiket tulajdonképpen a legjobban ügynökként lehet definiálni. Ők foglalkoznak a lányokkal személyesen. Mindenkinek van egy saját bookere, aki intézi a munkáit, szerződéseit, utazásait, ajánlja a klienseknek. A külsőddel kapcsolatos esetleges változtatásokat is vele kell elsősorban egyeztetned.

Call Back: Visszahívást jelent. Ez amolyan második fordulós casting. Még egyszer szeretnék lecsekkolni a lányokat. Ilyenkor már kevesebb lányt hívnak vissza, és csak olyat, akit megfelelőnek tartanak a munka elvégzésére.

Casting: Azt hiszem ez a pont nem szorul különösebb magyarázatra. Az esetleges jövőbeli partnerek, akik alkalmazni szeretnének munkára, egy találkozó keretein belül megnéznek élőben is. Figyelik hogyan viselkedsz, mit viselsz, hogy' beszélsz és minden olyan dolgot, ami számukra nélkülözhetetlen a közös munka elkezdéséhez.

Catwalk: A kifutós munkákat nevezzük így. Ezt legjobban a divatbemutató szóval lehet magyarázni, ahol a divattervezők bemutatják az aktuális kolleckióikat. Ezekre legtöbbször 176 cm feletti lányokat választanak. A legfontosabb kifutós munkákat a világ négy divatfővárosában lehet megkapni: New York, London, Párizs és Milánó.

Direct Booking: Amikor a modell csak és kizárólag egy adott munka elvégzése céljából megy el egy városba vagy országba. Az ilyen alkalmakkor kevés időt is tartózkodik az adott helyen, általában 1-2 napot.

Dresser: Magyar nevén öltöztető, aki segít a modelleknek átöltözni egy feszített tempójú divatbemutató során.

Fitting: A nagyobb divatházak esetében vagy fontosabb munkák előtt jellemző, hogy fittinget kérnek a modellektől. Ez egy ruhapróba, ahol megnézik milyen a ruha esése az adott lányon, hogyan mutat rajta, hogyan viseli… Ez a munkálatok utolsó fázisában jellemző.

Go-see: Ez is egyfajta casting, csak nem egy adott munkára zajlik a válogatás, hanem a kliensek, divattervezők, fotósok, art directorok találkozni szeretnének az adott lánnyal, hogy lássák élőben is, és ha olyan munkára kerül a sor, már tudják, hogy kivel dolgoznának szívesen.

Katalógus: Ezek nagyrészt visszafogott képek, hagyományos pózokkal és sminkkel, hiszen ezeknek a képeknek a lényege a ruhák hű bemutatása. Minden divatház évente kétszer csinál katalógus fotózást, ahol az aktuális darabjaikat mutatják be.

Lookbook: Ez nagyon hasonló a katalógushoz. Nem annyira terjedelmes, inkább válogatás az aktuális kollekció legjobb darabjaiból. A designerek vagy tervezők referenciának használják a divatvilágban.

Main Board: Itt gyűlnek össze a modellügynökségnél lévő lányok. Ez lehet egy virtuális tér, mint a weboldal vagy akár valós, mint a lányok képeit felsorakoztató fal az ügynökségen belül. Itt a kliensek látják az összes lányt, és ki tudják választani a nekik tetszőket.

New Face: Az ügynökség új arcai. Ők még fiatalabbak és tapasztalatlanabbak, de bizonyos munkákra kifejezetten őket keresik. Általában a booker határozza meg, mikor van elég tapasztalata az adott modellnek ahhoz, hogy kilépjen a Fresh Face (friss arc) kategóriából.

Pola/Polaroid: Ezek olyan képek, amelyeket általában az ügynökség kérésére csinálnak vagy profi fotósok, vagy maguk a bookerek. A céljuk, hogy valósághoz hűen ábrázolják a modellt, így semmi smink nem lehet a lányokon a képen, illetve a hajukat is a lehető legtermészetesebben kell viselniük. A cél az, hogy minél reálisabb képet kapjanak a kliensek a lányokról, amik alapján már le tudják szűrni, hogy kit szeretnének élőben is látni.

Pret-A-Porter: Kész viseletnek lehet fordítani. A tervezők kezei munkája által született, aktuális trendekhez mérten kialakított hétköznapi ruházatot jelenti, mely mindenki számára elérhető a márka üzleteiben.

Scouter: Ők azok, akik felfedezik a lányokat és rábeszélik őket, hogy keressenek anyaügynökséget és vágjanak bele a modellkedésbe. Bárhol leszólíthatnak plázától elkezdve az utcán át a strandig.

Set Card: Set kártya, amit odaad a modell a castingot tartó személynek. Ezen feltűntetik a méreteit, a haja színét, cipő méretét, az ügynökség nevét, illetve 2-3 olyan képet, amin látható az arca és az egész testalkata. Ez alapján azonosítják és keresik fel az adott lány bookerét, ha kiválasztották a munkára.

Showroom: A divattervezők bemutatóterme, ahol szűkebb közösség számára mutatják be a ruhákat. Ezek legtöbbször a megrendelőknek és a magazinok divatszerkesztőinek szólnak.

Tesztfotózás: Ez általában a lányok első fotózása, ahol beauty és egész alakos képek készülnek róluk. Ezekkel kezdik meg pályafutásukat, és ezek alapján (is) kapják az első munkákat. Az ügynökség weboldalára is ezek a képek kerülnek fel. Itt fontos megjegyezni, hogy a professzionális ügynökségeknél nincs költsége az ilyen jellegű fotózásnak.

Voucher: Egy olyan - a modell és a munkáltató (tehát az aktuális kliens) által aláírt - papír, amely igazolja a munka helyes elvégzését. Néha még az időtartamot is feltűntetik rajta, ez javarészt Ázsiában jellemző, ahol a lányok órabérben dolgoznak.

 

Remélem hasznos tudással gazdagodtatok és talán meg is könnyítettem kicsit a beilleszkedést egy kívülről talán bonyolultnak vagy szokatlannak tűnő, ám mégis kétségtelenül vonzó világba.